Knowledge about gamification as a technique to reinforce learning in higher education

Main Article Content

Francisco Javier Tafur-Méndez
Valeria Alejandra Almao-Malvacias
Mayra Lorena Zambrano-Chamba

Abstract

The digital revolution has substantially impacted different areas of human activity, including education, making it even more important to use creative strategies to improve learning and adapt to change. The role of the educator is fundamental in this new model, since they are in charge of guiding students through the innovative activities with which they work. For this reason, the knowledge and use of gamification strategies by 23 teachers belonging to different careers of the EuroAmerican University Technology was evaluated through a survey. The main conclusion was obtained that there is an inadequate or scarce use of gamification, this is mainly due to lack of training for teachers, which ends in ignorance and little use of gamified learning. Due to this, the use of strategies based on gamification and technology is proposed, which can be very useful to enhance learning in the current context.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Tafur-Méndez , F., Almao-Malvacias , V., & Zambrano-Chamba , M. . (2023). Knowledge about gamification as a technique to reinforce learning in higher education. 593 Digital Publisher CEIT, 8(3), 209-218. https://doi.org/10.33386/593dp.2023.3.1628
Section
Education
Author Biographies

Francisco Javier Tafur-Méndez , Instituto Superior Tecnológico EuroAmericano - Ecuador

https://orcid.org/0000-0001-5501-3675

Research Coordinator and Head of Online Education Department at EuroAmericano Technical College.
Researcher for Ecuador's Ministry of Education and Founder and CEO of FETAFUR Consulting S.A.
Master's degree in educational technology and innovation and Trainer of Trainers.

Valeria Alejandra Almao-Malvacias , Instituto Superior Tecnológico EuroAmericano - Ecuador

https://orcid.org/0000-0001-8983-2070

Student at Tecnológico EuroAmericano in Multimedia career
Research assistant at Tafur Consulting S.A.
Trainer of Trainers.
Member of the projects of the Research Plan 2021 of the University of Guayaquil.
Speaker at the 1st International Congress on Community Service from the University of Guayaquil 2021.

 

Mayra Lorena Zambrano-Chamba , Tecnológico Universitario EuroAmericano - Ecuador

https://orcid.org/0000-0001-6612-3087

Coordinator of the Pedagogical Assistance career at EuroAmericano Technical College. Research Teacher of the Ministry of Education of Ecuador, Academic Tutor at FETAFUR Consulting S.A. Magister in Education with mention in Inclusive Education, Trainer of Trainers, and Instructor in Training Activities.

References

Barros Morales, Roosvelt, Rodríguez Domínguez, Luisa de los Ángeles, & Barros Bastida, Carlos Isaa. (2015). El juego del cuarenta, una opción para la enseñanza de las matemáticas y las ciencias sociales en Ecuador. Revista Universidad y Sociedad, 7(2), 137-144.

Contreras-Castillo, J., Baron-Ramirez, N., Acosta-Diaz, R., Guerrero-Ibañez, A., Figueroa-Perez, J., & Arce-Garcia, A. (2015, November). Gamificación en Plataformas Educativas. In Memorias del XXI Congreso Internacional sobre Educación Bimodal. Medellín Colombia (pp. 25-27).

Díaz, L., Muñoz, L. F. M., & Santos-Pastor, M. (2019). Gamificación en Educación Física: un análisis sistemático de fuentes documentales. Riccafd: Revista Iberoamericana de Ciencias de la Actividad Física y el Deporte, 8(1), 110-124.

Fernández-Lozano, J., Bonachea, J., Morellón, M., & Remondo, J. (2020). Un “pasapalabra” para el aprendizaje de conceptos geológicos. Enseñanza de las Ciencias de la Tierra, 28(1), 50-59.

Fuentes, E. M., Molada, R. M. P., & Navarrete, J. H. (2019). Estudio cualitativo sobre el uso de la gamificación en Educación Superior para promover la motivación en el alumnado. Aula de encuentro, 21(2), 5-26.

García, I. (2019). Escape Room como propuesta de gamificación en educación. Revista Educativa Hekademos, (27), 71-79.

González, C. V. (2020). Herramientas TIC para la gamificación en Educación Física. Edutec. Revista Electrónica De Tecnología Educativa, (71), 67-83.

Orihuela Arredondo, P. (2019). La gamificación como estrategia de enseñanza en docentes de inglés para fomentar el desarrollo de habilidades orales y escritas en alumnos de 9 a 12 años de un instituto de idiomas de Lima.

Ouariachi, T., Olvera-Lobo, M. D., & Gutiérrez-Pérez, J. (2017). Evaluación de juegos online para la enseñanza y aprendizaje del cambio climático. Enseñanza de las ciencias: revista de investigación y experiencias didácticas, 35(1), 193-214.

Paladines, L. J. G., & Mediavilla, C. M. Á. (2021). Gamificación como estrategia de motivación en el proceso de enseñanza y aprendizaje. Revista Arbitrada Interdisciplinaria Koinonía, 6(3), 329-349.

Palomino, M. D. C. P. (2021). Implicaciones de la gamificación en Educación Superior: una revisión sistemática sobre la percepción del estudiante. Revista de Investigación Educativa, 39(1), 169-188.

Pisabarro, A. M., & Vivaracho, C. E. (2017). Gamificación en el aula: gincana de programación. Actas de las Jornadas sobre Enseñanza Universitaria de la Informática, (2), 10.

Rodriguez, C. A. C. (2018). Gamificación en educación superior: experiencia innovadora para motivar estudiantes y dinamizar contenidos en el aula. EDUTEC. Revista electrónica de tecnología educativa, (63), 29-41.

Torres-Toukoumidis, A., & Romero-Rodríguez, L. M. (2018). Aprender jugando. La gamificación en el aula. Educar para los nuevos medios, 61-72.

Videnovik, M., Bogdanova, A. M., & Trajkovik, V. (2018). Serious games evaluation methodology. In Proceedings of ICERI2018 Conference 12th-14th November

Villarroel, R., Santa María, H., Quispe, V., & Ventosilla, D. (2021). La gamificación como respuesta desafiante para motivar las clases en educación secundaria en el contexto de COVID-19. Revista Innova Educación, 3(1), 6-19.

Werbach, K., & Hunter, D. (2015). The gamification toolkit: dynamics, mechanics, and components for the win. University of Pennsylvania Press.

Most read articles by the same author(s)